لە ٣ی ئابی ٢٠١٤، مێژوو گەورەترین تاوانی قڕکردنی ئیزدییەکانی لە شەنگال نووسییەوە!

 ئەگەر ئێزدییەکان تا کۆتایی ژیان و ئەم گەردوونە چیرۆکەکانی خۆیان بگێڕنەوە، دەنگ هەڵبڕن و باسی سوکایەتی و ئەتکرددنیان بکەن، باسی گریان و هاواری منداڵەکانیان بکەن، باسی دەستدرێژی و لاقەی سێکسی بۆ سەر ژنانیان بکەن، باسی فرۆشتنیان بکەن وەک کۆیلە و کۆیلەی سێکسی، هێشتا چیرۆکەکانیان تەواو نابن، ژیان تەواو دەبێت بەڵام هێشتا هەموو چیرۆکەکان باس نەکراون.

چیرۆک هەیە هەموو جارێک لە قوڕگی خاوەنەکەیدا دەبێت بە گریان و نابێت بە وشە، ئەمە ئەو چیرۆکەیە کە پێویستە هەموومان گوێی لێ بگرین.



*بەیاننامەی پلاتفۆرمی یەکێتی نەتەوەیی ژنی کورد-باشوور

لە ٣ی ئابی ٢٠١٤، مێژوو گەورەترین تاوانی قڕکردنی ئیزدییەکانی لە شەنگال نووسییەوە!

بەرێزان:  حکومەتی عێراق - دادگای فیدراڵی عێراق- پەرلەمانی عێراق 

 دادگای تاوانکاریی نێودەوڵەتی (لاهای)

حکومەتی هەرێمی کوردستان

 ڕێکخراوە مرۆڤدۆستەکان

 ڕێکخراوەکانی ژنان 

کەسایەتییە مرۆڤدۆستەکان و ئەوانەی داکۆکی لە مافی ژنان دەکەن


لە ٣ی ئابی ٢٠١٤، بە بەرچاوی جیهانەوە (٧٤)هەمین فەرمانی قڕکردن دژی گەلی ئێزیدی ئەنجامدرا، زیاتر لە ١٠ هەزار کەس ژن و منداڵ و خەڵکی مەدەنی گیانیان لەدەستدا، زیاد لە ٤٠ منداڵ لە چیای شەنگال لە توێنیتیدا مردن، زیاد لە سێ هەزار ژن لەلایەن داعشەوە ڕفێنران، کۆیلە کران، دەستدرێژییان کرایە سەر و پاشان لە بازاڕەکاندا لە لایەن (داعش)ەوە کڕین و فرۆشتنیان پێوە کرا، نەک تەنها وەک قوربانی شەڕ، بەڵکو وەک ئامانجی هەڵمەتێکی سیستماتیکی بۆ لەناوبردنی گەلێک و سڕینەوەی باوەڕێکی پیرۆز.



هەڵکەوتەی جیۆپۆلیتیکی شنگال، بە درێژایی مێژوو بووەتە جێی سەرنجی سەرجەم هێزە دەسەڵاتدارەکانی ناوچەکە و خاڵی گرێدانی باشووری کوردستانە بە رۆژاڤاوە، لەو کاتەدا، بەهۆی ئەوەی (داعش) چەند شار و شارۆچکەیەکی لە سنووری رۆژئاوای کوردستان و سوریا داگیر کردبوو، دەیویست شنگال بکاتە خاڵی گواستنەوەی چەکدارەکانی لە نێوان سوریا و عێراق.

دوای داگیرکردنی شنگال لەلایەن داعشەوە و جێهێشتنیان بەبێ بەرگری، ئێزدییەکان وەک کۆتا دەرچەی رزگاربوونیان، روویان کردە چیای شنگال و ١٠ رۆژ لەوێ مانەوە و دوای رزگارکردنیان بەشێکیان لە رێگەی رۆژئاوای کوردستان و دواتر لە دەروازەی سێمێلکاوە گەڕێندراوە هەرێمی کوردستان و لە چەند کەمپێکی سنووری دهۆک و سلێمانی نیشتەجێ کران، بەشێکی دیکەش لە رۆژئاوای کوردستان و کەمپی نەورۆز نیشتەجێ کران.



ئەتکردن، کوشتن و ئەو دەستدرێژیانەی دەکرێتە سەر ژن درێژکراوەی ئەو دیرۆکەیە لە کۆمەڵکوژیی و قڕکردن سەرەتا بە ئایدۆلۆژیای پیاوسالاری دەستی پێکرد و پاشان بە پاڵپشتی سیستەمی سەرمایەداریی لە جەستەی ژن و سەرچاوەکانی سروشت قازانجی زۆرتری خستە بازارە گەورەکەی جیهانەوە، ئەو دوانەیەی ئایدۆلۆژیا و سیستەم روی یەک دراون هەموو هەوڵێکیان بۆ ئەوەیە ژن لەو هێزەی هەیەتی بەتاڵی بکاتەوە ترسی ئەوان لە رۆح و جەستەی ژنە چونکە دەمێکە تێگەیشتوون هێزی جاویدانیی ژنە جیهان دەگۆڕێت بۆ جیهانێک تێیدا مرۆڤ و سروشت پارێزراو بێت.

لە رابووردودا لە رواندا لە ساڵی ١٩٩٤، (٢٥٠،٠٠٠ ژن)، لە لیبیریا (٤٠،٠٠٠ ژن)، لە کۆنگۆ (٢٠٠،٠٠٠ژن)، بە کۆمەڵ دەستدێژییان کراوەتە سەر، لەو جەنگ و جینۆسایدانەی پەیوەندییان بە ئایین و مەزاهبی جیاوازەوە هەیە وەک هێرزێگۆڤینا و جەزائیر جەنگەکانی دیکەی خۆرهەڵاتی ناوەراست عێراق، سوریا، یەمەن، لیبیا و لە سودان لە لایەن چەکدارانی ناسراو بە جەنجەوید و بە پاڵپشتی دەسەڵاتی عومەر حەسەن ئەلبەشیری لە دارفۆر پتر لە ٢٠٠،٠٠٠ ژن دەستدرێژی سێکسیان کرایە سەر. لە ئێستەشدا لە سیستەمیکی سەرمایەداری پیاوسالاریدا هیچ هیوایەک نییە کە ئەم جینۆسایدانە روونەدەنەوە. لە کاتێکدا دەستدرێژی سێکسی لە ساڵی ١٩٤٩ لە رێککەوتتنامەی ژنێڤ وەک تاوانێکی جەنگ پێناسەی بۆ کرا، بەڵام تا ئێستە هیچ کەس و لایەنێک لەسەر ئەو تاوانە دادگایی نەکراوە.

ئەمرۆ و دوای ١١ ساڵ لەو جینۆسایدە هێشتا گەلی ئێزدی لەبەردەم هەڕەشە و لە دۆخێکی قورسی ئابوری، سیاسی و ژینگەییدان. حکومەتی عێراق و حکومەتی هەرێم هەوڵی جدییان نەداوە بۆ ئاوەدانکردنەوەی شنگال و زامنکردنی ژیانێکی شایستە بۆ خەلکەکەی.

ئەمرۆ ئێمە لە پلاتفۆرمی یەکێتی نەتەوەیی ژنی کورد-باشوور، سەری رێز و نەوازش بۆ شەهیدانی ئێزدی دادەنەوێنین، ئازایەتی و خۆراگریی ژنانی ئێزدیی مایەی شانازییە بۆ ژنانی خەباتگێڕ لە دنیادا، ئێمە ستایشی هەڵوێستی بابەشێخ (رابەری کۆچکردوو، رابەری رۆحی ئێزدیان لە جیهاندا) دەکەین، کاتێک داوای لە گەلی ئێزدی کرد ئامێز بۆ ژنانی دەربازبووی دەستی (داعش) بکەنەوە و پێشوازییان لێ بکەن. 


دوای ١١ ساڵ لە جینۆسایدی گەلی ئێزدی داواکارییەکانمان لە چەند خاڵێکدا بەرزئەکەینەوە:

1. ناساندنی فەرمانی ٧٤ وەک جینۆساید لەلایەن هەموو حکومەت و دادگا جیهانییەکان.

2. داوا دەکەین خاکی پیرۆزی شەنگال بپارێزرێت، جارێکی تر هیچ منداڵێکی ئێزیدی لە ناو ترسدا لە دایک نەبێت.

3. دادگای فەرمیی و تایبەت بۆ تاوانباران دابنرێت و تاوانەکانیان بە بەڵگەنامە بکرێت.

4. تاوانبارانی جینۆسایدی ئێزدییەکان بە یاسای تیرۆر سزا نەدرێن .

5. داواکارییەکانی هەڵمەتی (ناوی من ناوی دایکمە)، جیبەجێ بکرێت. 

6. هاوکاریی بۆ گەڕانەوەی ژنانی ژێر دەستی (داعش) یان ژنانی ونبوو، بکرێت.

7. پێشکەشکردنی پشتیوانی مادی و خزمەتگوزاریی تەندروستی و دەروونی بۆ ژنانی رزگاربوو.

8. ڕاستەوخۆ ژنان بەشدارببن لە بەڕێوەبردنی شەنگال.

9. پشتیوانی ئێزدییەکان بکرێت کە کەمپەکان جێبهێڵن و بگەڕێنەوە زێدی خۆیان.

10. پاراستنی خاک و رەگەزەکانی سروشت و ژینگەی شەنگال.


بەیاننامەی پلاتفۆرمی یەکێتی نەتەوەیی ژنی کورد-باشوور، ٢٠٢٥/٨/٣ بەردەم باخی گشتی، سلێمانی.


عەرەبی

أذا واصل الايزيدون سرد قصصهم حتى نهاية الحياة وفناء هذا الكون، ورفعوا أصواتهم وتحدثوا عن الاستهانة بهم وهتك اعراضهم وكرامتهم، وتحدثوا عن بكائهم وصراخ اطفالهم، وتحدثوا عن التعدي الجنسي الذي تعرض له نسوتهن، وبيعهن في أسوق النخاسة وأسوق الجنس، لن تنتهي سرد قصص مأساتهم، الحياة تفنى وتبقى هناك قصص لم تسرد بعد.
هناك قصص تتحول في كل مرّة الى بكاء وليس الى كلمات، هذه هي القصة التي يجب أن نستمع اليها جميعنا.
بيان الاتحاد القومي للنسوة الكورد- باشور

لمناسبة ذكرى 3 آب 2014:
دوّن التاريخ اكبر جريمة ابادة ضد الايزديين في سنجار

السادة: الحكومة العراقية، المحكمة الاتحادية العليا في العراق، مجلس النواب العراقي
المحكمة الدولية للجنايات- لاهاي
حكومة اقليم كوردستان
المنظمات الانسانية
المنظمات النسوية
الشخصيات الانسانية المدافعة عن حقوق المرأة
يوم 3/آب/2014 جرت حملة الابادة الجماعية الـ(74) ضد الايزديين وتحت انظار العالم أجمع، وقد فارق أكثر من 10 آلاف شخص من النساء والاطفال والمدنيين من الايزديين الحياة، وفارق أكثر من 40 طفلا الحياة عطشا فوق جبل سنجار، وتم خطف أكثر من 3 آلاف امرأة ايزدية من قبل مسلحي داعش وتم التعامل معهن كعبيد وسبايا، وتم انتهاك اعراضهن ومن ثم جرى بيعهن في أسوق النخاسة، وذلك ليس كضحايا الحرب بل كضحايا حملة منظمة من اجل ابادة شعب ومسح معتقد مقدس.
ان الموقع الجيوسياسي لسنجار جعل منه طوال التاريخ محط أنظار كافة القوى الرجعیة والسلطات في المنطقة ونقطة التقاء جنوب كوردستان بغربه، وبحكم سيطرة مسلحي داعش على عدد من مدن غربي كوردستان وسوريا، أراد التنظيم الارهابي ان يجعل من سنجار نقطة نقل لمسلحيه بين سوريا والعراق.




بعد احتلال سنجار من قبل داعش وتركهم من دون دفاع، لجأ الايزديون الى جبل سنجار باعتباره ملاذهم الآمن الوحيد ومكثوا هناك لمدة 10 أيام، وبعد انقاذهم عاد البعض منهم من غربي كوردستان عبر معبر سيمالكا الى اقليم كوردستان وتم اسكانهم في مخيمات في محافظتي دهوك والسليمانية وتم اسكان البعض منهم في مخيم نوروز في غربي كوردستان.
  الهتك والقتل والتجاوزات التي ترتكب ضد النسوة هو امتداد لهذا التاريخ المليء بالقتل الجماعي والابادة وكانت البداية من خلال ايديولوجيا الابوة ومن ثم بدعم من النظام الرأسمالي وقد استفاد هذا النظام من جسد النساء ومصادر الطبيعة ودفع بأكثر قدر من الارباح الى الأسواق العالمية الكبرى، وهذا الثنائي، الايديولوجيا والنظام هما وجهان لعملة واحدة والغاية من ذلك هو افراغ المرأة من القوّة التي تمتلكها، وخشيتهم هي من روح وجسد المرأة، لأنهم باتوا يعلمون منذ أمد طويل بأن القوّة الخالدة للمرأة باستطاعتها تغيير العالم الى حالة يتم فيها الحفاظ على الانسان والطبيعة في آن واحد.
سابقا شهدت رواندا عام 1994 حوالي 250 ألف حالة تعدي جنسي جماعي ضد النساء، وفي ليبيريا 40 ألف حالة وفي كونغو 200 ألف حالة، وفي الحروب وحملات الابادة ذات العلاقة بالدين والمذهب شهدت كل من البوسنة والهرسك والجزائر وكذلك بلدان شرق أوسط مثل العراق وسوريا واليمن وليبيا حالات أعتداءات جنسية، علاوة على حملات أعتداءات جنسية من قبل مسلحين مجهولين من الجنجويد وبدعم من نظام عمر حسن البشير حيث تم ارتكاب جرائم الأعتداء الجنسي ضد 200 ألف امرأة في اقليم دارفور السوداني، وحاليا وفي ظل النظام الرأسمالي الحالي الذي تقوده ثقافة الابوة لا ضمان لعدم تعرض النساء لحملات الأعتداء الجنسي، في وقت تم اعتبار الاعتداءالجنسي منذ عام 1949 وبحسب اتفاقية جنيف تعتبر هذه الجرائم، جرائم حرب، مع هذا لم يتم محاكمة أي شخص بتهمة مثل هذه الجرائم.
اليوم وبعد مرور 11 عاما على ارتكاب هذه الجريمة، لازالت الشريحة الايزدية تعيش تحت وطأة التهديد وتعاني من ظروف اقتصادية وسياسية وبيئة قاسية. لم تبذل الحكومة العراقية وحكومة اقليم كوردستان مساع جادة لاعادة اعمار سنجار وضمان حياة لائقة لمواطنيه.
نحن اليوم في تجمع الاتحاد القومي للنسوة الكورد- باشور، نطوي رؤوسنا أجلالا و أکراما للشهداء الايزديين، شجاعة وثبات النسوة الايزديات محل فخر واعتزاز لكافة النسوة المناضلات في العالم، نحن نثمن موقف بابا شيخ (المرشد الروحي الراحل للايزديين في العالم) عندما طلب من الايزديين فتح احضانهم للنسوة الناجيات من قبضة داعش واستقبالهن بحفاوة.




بعد 11 عاما على ابادة الايزديين نرفع مطالبنا ضمن النقاط أدناه:
1-الاعتراف بالحملة الـ74 كحملة ابادة جماعية من قبل جميع الحكومات والمحاكم الدولية.
2-نطالب بحماية ارض سنجار المقدسة، وان لا يلد أي طفل ايزدي آخر تحت طائل الرعب كرّة اخرى.
3-انشاء محاكم رسمية وخاصة لمحاكمة المجرمين وتوثيق جرائمهم.
4-ان لا يعاقب مجرمو ابادة الايزديين بحسب قانون الارهاب.
5-تنفيذ طلبات حملة (اسمي هو اسم والدتي).
6-تقديم الدعم لاعادة النسوة المخطوفات من قبل مسلحي داعش أو النسوة المفقودات.
7-تقديم الدعم المادي والخدمات الصحية والنفسية للنسوة الناجيات.
8-مشاركة النسوة بشكل مباشر في ادارة سنجار.
9-دعم الايزديين من اجل اخلاء مخيماتهم والعودة الى موطنهم.
10-حماية ارض سنجار وعناصر الطبيعة والبيئة فيها.



English Statement

“If the Yazidis continue to retell their stories until the end of life and this world — raising their voices, speaking of their pain and suffering, speaking of their children’s cries and screams, of the rape and sexual slavery imposed on their women, of being sold like commodities, like sexual merchandise — still, their stories would not be complete. Life would end, but the stories would remain unfinished.

 

 This is the kind of story that cannot be told with words—only tears can carry its weight. Each time it’s told, it shatters the heart of its keeper.

 

Statement by the Platform for the National Union of Kurdish Women – Southern of Kurdistan

On August 3, 2014, history recorded the greatest crime of genocide against the Yazidis in Shingal!

To the attention of:

     The Government of Iraq

     The Federal Court of Iraq

     The Parliament of Iraq

     The International Criminal Court (The Hague)

     The Kurdistan Regional Government

     Human Rights Organizations

     Women’s Organizations

     Human rights defenders and all those advocating for women's rights


On August 3, 2014, in full view of the world, the 74th genocide against the Yazidi people was carried out. More than 10,000 civilians, including women and children, lost their lives. Over 40 children died of thirst in the mountains of Shingal. More than 3,000 women were abducted by ISIS, turned into slaves, raped, and later bought and sold in markets by ISIS—not merely as casualties of war, but as targets of a systematic campaign aimed at the annihilation of a people and the destruction of a sacred belief system.

The geopolitical position of Shingal has, throughout history, attracted the attention of all dominant powers in the region. It became a strategic link between the south of Kurdistan (Bashur) and Rojava (western Kurdistan). At that time, ISIS had occupied several cities and towns in Rojava and Syria, and aimed to make Shingal a corridor to transfer its fighters between Syria and Iraq.

After ISIS occupied Shingal and abandoned the Yazidis without protection, the Yazidis, in a final desperate move, fled to the mountains of Shingal, where they remained for 10 days. After their eventual rescue, some were evacuated through Rojava and then transferred through the Semalka border crossing into the Kurdistan Region. They were resettled in refugee camps in the Duhok and Sulaymaniyah provinces. Others remained in Rojava and were settled in the Newroz refugee camp.

Another portion of the Yazidis were settled in Rojava (Western Kurdistan) and the Newroz refugee camp.
 The acts of torture, killing, and the sexual violence inflicted on women are a continuation of a historical pattern of massacres and genocides that began under patriarchal ideologies, and were later reinforced by the capitalist system, turning women’s bodies and natural resources into profitable commodities in the global marketplace. These two forces—ideology and system—have joined together in every effort to strip women of their power, because they fear the spirit and body of women. They understand that the eternal strength of women can transform the world into one where both humanity and nature are protected.

In recent history:

     In Rwanda (1994), 250,000 women were subjected to sexual violence,

     In Liberia, 40,000 women,

     In Congo, 200,000 women.

These were all committed in the context of religious and sectarian wars and genocides, as seen also in Herzegovina and Algeria, as well as the various Middle Eastern conflicts—in Iraq, Syria, Yemen, Libya, and Sudan, where under the Janjaweed militias and with the support of Omar al-Bashir’s regime in Darfur, more than 200,000 women were raped.

Even today, under the patriarchal capitalist system, there is no hope that such genocides will be confronted or prevented.
 Although sexual violence was defined as a war crime in the 1949 Geneva Convention, no individual or group has ever been prosecuted specifically for these crimes to this day.

Today, 11 years after the genocide, the Yazidi people still face threats and live in a dire economic, political, and environmental situation.
 The Iraqi government and the Kurdistan Regional Government have failed to make serious efforts to reconstruct Shingal or to guarantee a dignified life for its people.

We, the Platform of the National Union of Kurdish Women – South, bow our heads with respect and honor for the Yazidi martyrs.
 The resistance and resilience of Yazidi women are a source of pride for all women freedom fighters around the world.
 We praise the position of Baba Sheikh (the late spiritual leader of the Yazidis), who called on the Yazidi community to embrace and welcome back the women who survived the hands of ISIS.

Eleven years after the genocide of the Yazidi people, we raise our demands across several key points:

1.   The recognition of the 74th decree (farman) as genocide by all governments and international courts.

2.   We call for the protection of the sacred land of Shingal, so that never again is a Yazidi child born into fear.

3.   A formal and special court must be established to prosecute the perpetrators, and their crimes must be documented with evidence.

4.   Perpetrators of the Yazidi genocide must not be punished merely under terrorism laws, but as war criminals responsible for genocide.

5.   The demands of the “My Name is My Mother's Name” campaign must be fulfilled.

6.   Assistance must be provided in locating and recovering women still missing or held captive by ISIS.

7.   Material support and health and psychological services must be provided to the rescued women.

8.   Women must directly participate in the governance and administration of Shingal.

9.   Support Yazidis so that they can leave the camps and return to their homeland.

10.                Protect the land, identity, natural environment, and ecosystem of Shingal.


بابەتەکان

چیتر بەنداو لە میزۆپۆتامیا دروست نەکرێت

من ناوم هەڵوێستە، ئیکۆ-فێمینیستم و بەرێوبەری ڕێکخراوی ئازادبوونم، لە باشوری کوردستانەوە بەشداریم کردووە. دوێنێ گروپێکمان دروست کرد بۆ کارکرن...